الخميس، 7 مايو 2020

أفكار للتوفير في مصروف وميزانية البيت

التسميات


معظمنا إذا مكانش كلنا بندّور على حلول للتوفير والتدبير في المصاري والطاقة والمجهود، و دة طبعآ نظرآ للظروف الصعبة الملزمين بها حاليآ. هنشوف هنا بعض الأفكار اللي ممكن نقدر نوفر بيها وقت ومجهود وفلوس كمان.

سلسلة أفكار هتساعدك في التوفير


* معظم البيوت دلوقتي فيها غسالة أتوماتيك واللي معروف عنها انها بتستهلك مسحوق معين خاص بيها وبيكون سعره غالي.
تقدري تعمل المسحوق الأتوماتيك في البيت بكل سهولة ودة هيبقى موفر جدا جدا في المال وكمان هيديكي نتيجة أحسن بكتير طريقة عمل مسحوق الملابس الأتوماتيك في البيت

* عند تشغيل الغسالة الاتوماتيك قومي بجمع كمية الملابس الكافية لدورة الغسيل حتى لا تقومي بتشغيل الغسالة أكتر من مرة في وقت قليل. فهذا يوفر في الكهرباء والماء وأيضا المسحوق.

* المنظفات ضرورية في روتين تنضيف بيتك بس في منها انواع كتير بتكون اسعارها عالية. كمان ممكن يكون السعر مش عالي بس فجأة بتخلص وبيكون لسة قدامك وقت عشان تنزلي تشتري. منظفات كتيرة جدا تقدري تصنعيها في بيتك بمنتهى السهولة وبمكونات موجودة دايما في البيت. صناعة بدائل للمنظفات المنزلية في البيت

* في خزين البيت من مأكولات ومنظفات بنلاحظ ان ساعات المصروف مش بيكفي والميزانية مش بتكمل معانا للآخر. عشان كدة لازم نتبع الاسلوب الصح للتوفير ودة بيكون عن طريق اننا بنشتري احتياجتنا كلها مرة واحدة في أول الشهر ودة بيوفر معاكي عددمرات ذهابك للسوبر ماركت لان في كل مرة هتشتري حاجات انتي مش محتاجاها وكمان هيوفرلك وقت ومجهود نصائح للتوفير في ميزانية البيت

* نضفي بيتك يوميآ تنضيف بسيط دة هيوفر معاكي مجهود يوم التنضيف العميق كمان مش هتحسي أبدا ان البيت دايما مكركب. كمان لو جالك ضيوف فجأة هيبقى شكل البيت مرتب قدامهم.  حيل وأفكار للحصول على بيت نظيف دائمآ

* عند شراء المواد الجافة من خزين المطبخ يفضل شراء الكرتونة أو الدستة من تاجر الجملة فتكون أوفر في السعر. كمان هتكفيكي لآخر الشهر ومش هتحتاجي تنزلي تشتري تاني.

* التوفير في الملابس: حاولي إقتناء ألوان من البناطيل التي تتوافق مع ألوان مختلفة من البلوزات فهذا يوفر في المال وفي نفس الوقت يمكنك من الحصول على أكثر من طقم بإستخدام بنطال واحد.

* حاولي صنع الحلوى في منزلك. فهذا موفر للمال وأيضا يحافظ على الصحة.

* عندما تقومين بزيارة الاصدقاء والأقارب، إحرصي على أن تكون زيارتك التي تحضريها معك لهم أشياء مفيدة لهم مثل مواد تموينية أو مواد جافة من خزين المطبخ أو فاكهة. فهذا مفيد أكثر من طبق الشيكولاتة أو بوكيه الورد. ومفيد لكي أيضا عندما يردو الزيارة.

* عدم تشغيل المكيفات والمراوح إلا في درجة الحرارة العالية. و ايضا النور في الغرف الفارغة ليس له لزوم. عندما تخرجين من غرفة أغلقي أنوارها. فهذا يوفر في الكهرباء والمال.

* عودي أطفالك على التوفير ليساعدوكي في تحقيقه. ولكن لا تبخلي عليهم بشئ.

* إشتري الخضار والفاكهة يوم بيوم علشان مفيش حاجة تبوظ عندك وتخسري فلوسها عالفاضي.

* وفري البيض في البانيه وإعمليه بانيه مقرمش بدون بيض

* بدل ما تشتري بقسماط البانيه اعمليه في البيت بسهولة طريقة عمل بقسماط البانيه في البيت


* أسعار السمن البلدي أصبحت عالية جدآ. وفري فلوسك وإعمليها في البيت. السمن البلدي من الحليب

ضع رأيك هنا....
الابتساماتالابتسامات