الثلاثاء، 5 مايو 2020

وصفات باللحم المفروم

التسميات

وصفات مختلفة تقدري تحضريها بإستخدام اللحم المفروم

وصفات مختلفة تقدري تحضريها بإستخدام اللحم المفروم


 حيرة كل يوم هناكل ايه النهاردة .. أحيانا بتكوني عايزة وصفة سهلة متاخدش وقت ومجهود. هنقدملك هنا وصفات تقدري تعمليها باللحم المفروم.


كفتة الصينية:

نصف كيلو لحم مفروم + ثمرة من الفلفل الرومي الأخضر والأصفر والأحمر + حبة طماطم مقشرة + حبة بصل متوسطة الحجم مبشورة + ملح وفلفل + كمون وكسبرة + قرفة والسبع بهارات.

نخلط المكونات مع بعض كويس جدا ونشكلها كرات ونرصها في صينية وتدخل الفرن مدة نصف ساعة على الرف الأوسط درجة حرارة 180.


عصاج للسندوتشات:

ربع كيلو لحم مفروم + ثمرة فلفل أخضر رومي كبيرة + حبة بصل كبيرة مقطعة قطع صغيرة + زيت نباتي + ملح وفلفل وجوزة الطيب + معلقة صلصة.

 في حلة على النار نضيف الزيت والبصل ونقلب لحد ما يذبل البصل وبعدين نضيف الفلفل الرومي ونقلب، لما يدبلو نضيف اللحم والصلصة والملح والفلفل وجوزة الطيب ونقلب. وبعدين نهدي النار لحد ما تستوي.

كفتة حاتي:

كيلو من اللحم المفروم عليه نسبة دهن + تفل بصلة صغيرة مفرومة ناعم + ملح وفلفل + ربع معلقة سكر + ربع معلقة بيكنج باودر.

نخلط المكونات مع بعض ونعجنها كويس اوي ونشكلها على سيخ ونشويها على الفحم.

حواوشي: 

نصف كيلو من اللحم المفروم + قطعة دهن مفرومة + ثمرة فلفل أخضر رومي  مقطعة صغيرة + ثمرة بصل مقطعة صغير + ثمرة طماطم مبشورة + ملح وفلفل ومعلقة كبيرة بهارات حواوشي.

نعجن المكونات مع بعض كويس اوي ونشكلها قطع صغيرة ونفرد كل قطعة في رغيف بلدي ونرصه في صينية ويدخل الفرن، من الممكن أيضا تسويته في طاسة على البوتجاز.

بفتيك كداب:

نص كيلو لحم مفروم + معلقة كبيرة بقسماط ناعم + ملح وفلفل وكمون + توم باودر وبصل باودر.

نعجن المكونات كويس جدا ونفردها في سترتش وتدخل التلاجة ساعة، لما تطلع نحطها في دقيق وبيض وبقسماط ونقليها في الزيت.

برجر:

كيلو من اللحم المفروم ناعم + ملح وفلفل + معلقة صغيرة بهارات برجر.

نعجن المكونات مع بعض كويس جدا ونشكلها أقراص دائرية بإستخدام مكبس البرجر أو غطاء برطمان، نرصها في طبق منفصلة بقطع من الأكياس التلاجة الشفافة. تدخل التلاجة ساعة وبعدين نشويها في الفرن أو على الجريل.

المكرونة بالبشاميل:

مكرونة فرن مسلوقة + ربع كيلو لحم مفروم ( نحضره بطريقة العصاج) + لتر حليب + 3 معالق كبار دقيق + معلقتين كبار سمن + ملح وفلفل

لتحضير البشاميل في حلة على النار نضيف السمن والدقيق ونقلب حتى يأخذ لون ذهبي وبعدين نضيف الحليب ونقلب ونحط الملح والفلفل. نضيف نصف البشاميل على المكرونة ونقلبها. في صينية نرص طبقة مكرونة وطبقة العصاج وبعدين طبقة مكرونة ونضيف باقي البشاميل. 

راجعي طريقة عمل المكرونة بالبشامل بكل تفاصيلها

جلاش باللحمة المفرومة:

لفة جلاش + ربع كيلو لحم مفروم ( نحضره بطريقة العصاج) + بيضة + كوب حليب + ملح وفلفل + ربع معلقة بيكنج باودر+ معلقتين كبار سمن دافئ.

في صينية مدهونة سمن نرصة أربع ورقات من الجلاش. بين كل ورقتين ندهن سمن. نفرد طبقة العصاج ونرص أربع ورقات جلاش مدهونين سمن. نقلب البيضة والملح والفلفل والبيكنج باودر في كوب الحليب ونضيفها على وش الصينية. تدخل فرن على الرف الاوسط. درجة حرارة 180 لمدة نصف ساعة. ونفتح الشواية خمس دقايق تاخد لون.

لو عندك وصفة جديدة ضيفيها في تعليق، عشان غيرك يستفيد.. 


ضع رأيك هنا....
الابتساماتالابتسامات